Konstnären

hbgvhgf

Mina textila bilder syr jag på en enkel symaskin. Jag syr nästan enbart med sicksack och på tyger av naturmaterial, mest bomull och linne. I mitt arbete med bilderna är materialet min stora utmaning, att finna rätt och lagom färg, färgnyans, färgstyrka, mönster och struktur i tygerna

Jag designar bildernas ramar och min snickare tillverkar dem åt mig, speciellt framtagen till varje konstverk. I min 3D-konst monterar jag in bilderna i ”träskåp”, vilka då blir en bakgrundsmiljö till en eller flera järntrådsskulpturer.

Skulpturer, figurer och detaljer till mina konstinstallationer, formar jag för hand av en enkel järntråd, som jag sedan behandlar med linolja och bränner. Den traditionella brukskonsten ”luffarslöjd”, har tekniskt gett mig inspiration för att kunna erhålla stabilitet och styrka i armar och ben.

Jag tycker att figurens svåraste moment är, att få den i balans, att den kan stå självständigt, d.v.s. utan fotkloss, trots att den befinner sig ”i rörelse”.

Jag designar och syr figurernas kläder. Något av dem kan jag fixa på symaskinen, men det mesta blir handsömnad och jag måste ofta sy dem direkt på figuren.

Övrig konst:

 Mina ”Skyddsänglar”, är alla olika och har kjol av äkta ullkamgarn eller alpacka/silkegarn.

”Livets ägg” tillverkar jag i järntråd s.k. ”Års-ägg”, en ny design varje år, vilket tillsammans med min dikt blir en fin dopgåva

Konstinstallationen ”En dag efter natten i Betlehem”, en julkrubba med tre skåpapplikationer, nio figurer, en åsna och några får, finns tillgänglig att leasas under advents- och jultid. (Bordyta ca 80 x 250 cm, höjd 65 cm)

Pressmeddelande från Åmot Kulturhus, Norge, 2014:

 ”Ingrid Andersson     Åkerblom har 30 år bak seg med tekstilier. Sammen med sin familje driver     hun økologisk gård rundt     Vollsjö  i Skåne, og firebarnsmoren begynte     å kombinere jobb med kunstutstillinger i 2008 og har allerede besøkt Norge med sin juleutstilling     i Galleri Kirketorget i Gjøvik,     Hun er en perfeksjonert kunstner, og det er en fynd for øyet å se hennes verk.”

 

Comments are closed