Påsk i kyrkorummet

4

Jesu liv, död och uppståndelse

- Ett landskap med textilapplikationer och järntrådsskulpturer.

123132

Inspiration/utförande

Inspirationen har jag fått av Evangelietexter från Bibeln.

Intåget i Jerusalem; med applikation

Jesus ridande på åsna genom solvarm öken före ankomsten till staden Israel. Motivet har jag haft som en inre bild sedan söndagsskolan i kyrkan under barndomsåren. I applikationen finns bl.a. människor med palmblad i sina händer. Jag vill att de tredimensionella skulpturerna framför ska få en förstärkning och därmed en mängdkänsla av hyllningen av Jesu intåg.

Jesu instiftar nattvarden:

Jesu sista måltid med lärjungarna åskådliggörs genom att Jesus står i egen svepklädd gestalt. Det ser ut som om han talar till sina lärjungar, håller bägare med kalken och brödet i sina händer.

I Getsemane, oljeberget:

Jesu ber i förtvivlan om nåd. Jesu omges av olivträd och Oljeberget. Medan han ber har han lagt  sin mantel bredvid sig.

Korsfästelsen; med applikation

Jesu kors som står på berget Golgata, som betyder ”skalle”. Berget har därför fått en form som kan likna en skalle. Det är sen kväll, Jesus är död. Händelsen har jag velat framställa som en dramatisk, känslostark, hysterisk kväll, där endast Jesu kors är synligt vid horisonten.

Uppståndelsen; med applikation

Tidig morgon, vid soluppgången går de till graven för att smörja in Honom. Graven med den bortvältrade stenen framför och linnelindan kvar i graven. Ängeln sitter och meddelar Jesu uppståndelse.

 

PåsklandskapPåsklandskappåsklandskapPåsklandskapPåsklandskap

påsklandskap

 

 

 

 

 

 

 

 

Påsklandskapet är gjort till Vollsjö Församling, påsken 2008

Fler bilder finner ni på länken nedan:

http://www.flickr.com/gp/8518039@N08/E2m2u3

Utförande och material till Påskens budskap

Skulpturer

Jag har arbetat med järntråd, så att figurerna blivit individuella med sitt alldeles eget uttryck. Arbetstekniken är inspirerad av ”luffarslöjd”.

Formgivningen är helt min egen och har mognat fram genom upprepade experiment under det senaste året. Höjd ca 25 cm.

Ängeln är tillverkad i mässingstråd. Dess vingar är tillverkade i nysilver, dvs. trådens yttre är äkta silver.

Jesu gloria är tillverkad i mässingstråd.

Mitt krav på dess utförande:

-          ett tydligt kroppsspråk

-          tålighet

-          balans; att monteringsplatta kan uteslutas.

Järntrådsfigurerna har jag sedan svartbrända med linolja

Mässingstråd och silvertråd har jag lackerat för att de inte ska oxidera.

Kläder

Principerna grundar sig på textilhistorisk forskning och inspiration från Evangelietexterna, samt i kombination med mina inre bilder och traditionens förväntningar.

Klädernas snitt och material ändras/justeras och provsys för att:

-          fungera vid påklädning av stela figurer

-          för att få rätt utseende som miniatyr.

Klädernas material:

-    Särklinne av, blekt och oblekt

-    Bomullstyg

-    Ylletyg

-    Bomull/polyestertyg för att kunna erhålla tillfredställande snitt.

-    Skinn, läder

Färgning:

Vissa av tygerna har jag batikfärgat för att kunna erhålla rätt färg eller färgnyans.

Åsna:

Mönstret har ritats, bearbetats, provsytts och efterjusterats för att erhålla bra ”åsneform” och i tillfredställande storlek.

Åsnan har sytts i filtat ylletyg..

Manen är tillverkad med lingarn i kavelfrans-teknik.

Åsnan har kompletterats med grimma och grimskaft i skinn

Assessorer:

Jesu gloria är tillverkad i mässingtråd.

Jesu bröd är modellerat och ”bakat” i trolldeg.

Jesu linda i linnetyg.

Hjälmar, spjutspetsar, kalkbägare är modellerat i syntetlera som bränts och därefter målats.

Turbansnoddar är tillverkade av växtfärgar ullgarn för att efterlikna kamelhår.

Krus är modellerat i naturlera, som lackats invändigt.

Förvaringsdetaljer och sandaler är sytt i skinn/ läder.

Smyckedetaljer och svärdskaft är framarbetat av mässingstråd.

Stödkäpp är täljd i trä.

Palmblad är sydda av jute.

Applikationerna

För att ge figurerna en miljö, och betraktaren en visuell, känslomässig upplevelse har jag tillverkat ett landskap med textila applikationer i bakgrunden.

Härigenom vill jag ge landskapet dvs. det textila underlaget, marken och figurerna, och bakgrunden en miljö, vilken är en tredimensionell helhetsbild. Min önskan är att betraktaren får en känsla av att figurerna är på väg ini, respektive ut ur applikationerna..

Applikationerna har ett tredimensionellt utförande genom de olika ”scenerna” som har en typ av ”skåpmontering” Sättet att arbeta med tyg och ”skåpmontering” i trä är en ide´jag haft sedan min textillärarutbildning.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>